Zadání samostatné domácí práce během uzavření školy
za čtvrtek 12. března a pátek 13. března:
1.Přehradní nádrže (práce s učebnicí, fakty v prezentaci a již vytvořeným domácím úkolem)
- S pomocí informací v prezentaci a v učebnici si vypište význam a využití přehradních nádrží.
- Význam přehradních nádrží si zkuste seřadit podle důležitosti (1 – nejdůležitější až X – nejméně důležitý). To, co je o tom v prezentaci, nemusí být takto seřazeno.
- Nejvýznamnější přehradní nádrže světa, které jsou uvedeny v prezentaci na slidu č. 47 si přehledně zaneste do slepých map z již vypracovaného domácího úkolu (Hydrologie světa -práce s mapou) a zároveň si je poznamenejte do sešitu.
- Vytvořte si zápisky jakožto shrnutí hlavních informací o světovém oceánu, o členění oceánského dna a o salinitě z prezentace.
- Pracujte s mapou salinity světového oceánu na slidu č. 51. Vaším úkolem bude navrhnout faktory, které mohu ovlivňovat různé prostorové rozložení salinity ve světovém oceánu.
- Na základě informací o salinitě a mapy salinity si vytvořte do sešitu seznam tří nejméně a tří nejvíce slaných mořích světa. Popište stručně důvody, proč zrovna tato moře jste vybrali.
- Vypište si z prezentace (slide č. 53), jak se liší vnitřní a okrajová moře a v již vypracovaném domácím úkolu (Hydrologie světa -práce s mapou) si u všech moří určete, zda-li jsou okrajová nebo vnitřní.
za čtvrtek 19. března, pátek 20. března, čtvrtek 26. března a pátek 27. března.
- S pomocí aktualizované prezentace a vlastního vyhledávání na internetu si zjistěte: co jsou to mořské proudy a jakým způsobem vznikají a jak se dělí
- Do již vypracovaného domácího úkolu (Hydrologie světa -práce s mapou) si ke kontinentům zakreslete následující mořské proudy. Pozn. Je vhodnější používat k vyznačování teplých proudů červenou barvu a studených proudů modrou barvu.
- seznam pojmů k vyznačení: Golfský, Severoatlantský, Labradorský, Kanárský, Brazilský, Benguelský, Západní příhon, Peruánský (Humboldtův), Kalifornský, Jižní rovníkový, Severní rovníkový, Kuro-šio, Severní tichomořský, Oja-šio
- Odpovězte na otázku: Jakým způsobem si lidé v historii zjišťovali a ověřovali, že existují mořské proudy? Kdo bude chtít, podívejte se na film Kon-Tiky (rok 2012) – dobrovolný film.
práce s prezentací, hledání na internetu, videa, průběžně zaznamenávejte do sešitu (náhrada za pátek 20. března)
- Zjistěte, jakým způsobem může teplý a studený oceánský proud ovlivňovat klima na přiléhající pevnině. K nalezení potřebné odpovědi využijte internet, po případě obrázky na slidu č. 57. Pozn. Odpověď ve stylu: Teplý proud ochlazuje, studený otepluje, nestačí…
- Jaké konkrétní oblasti mají díky studeným a teplým proudům významně jiné klima oproti jiným místům na stejné zeměpisné šířce? Jmenujte dvě oblasti, kde má vliv studený a dvě oblasti ke má vliv teplý mořský proud.
- Do sešitu si zaznamenejte příčiny vzniku vlnění na moři (viz slide č. 58).
- Odpovězte na otázku: Jakým způsobem vzniká tsunami? K nalezení potřebné odpovědi využijte internet a následující video (https://www.youtube.com/watch?v=KB-TO5kq5Aw&t=17s).
- Podívejte se na video: Den tsunami v Indickém oceánu (https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-tsunami-v-indickem-oceanu-26-prosinec-152482) a shrňte si v několika bodech, jaký vliv má obecně tsunami na obyvatelstvo.
práce s prezentací, hledání na internetu a hodnocení současného stavu (náhrada za čtvrtek 26. března)
- Do sešitu si zaznamenejte co je to sucho, a jaké rozlišujeme typy sucha (možno pracovat s prezentací, viz slide č. 60).
- Co vše může sucho jak z přírodního tak socioekonomického hlediska způsobit? Napište si alespoň 10 různých dopadů sucha.
- Jakým způsobem určujeme intenzitu sucha? Popište jak vypadá stupnice na určení intenzity sucha v Česku (viz slide č. 64).
- Podívejte se na web https://www.intersucho.cz a zjistěte si pro den, kdy vytváříte tento úkol, aktuální stav sucha v Česku. Pozn. Určujte z aktuální mapy, která bude mít podobu jako ty na slidech č. 65 a 66.
(náhrada za pátek 27. března)
- Ověřte si, že umíte vysvětlit důležité pojmy z hydrologie (viz slide č. 67).
- Připravte si své poznámky, atlasy a domácí úkoly na vyplnění online testu v prostředí google formulářů.
- Test se bude konat v pátek 27. března od 14:00 hod a bude otevřen po dobu 60 minut. Test musíte odeslat do 15:00, později již nebudou přijímány odpovědi. Test můžete vyplnit pouze jednou. Do testu uvedete vaši emailovou adresu, vyplníte ho a po čase vám na email přijde výsledek. Podrobnější informace budou uvedeny na úvodní stránce testu.
- Odkaz na online test bude zveřejněn na této stránce pod příspěvkem a tlačítkem MATERIÁLY KE STAŽENÍ. Kliknete na modré tlačítko a přesměruje vás to rovnou do testu. Pozn.: Tlačítko bude aktivováno ve 14:00 27. března.
PS: Pokud bude chtít někdo jakýmkoli způsobem podvádět, například kopírovat odpovědi pro spolužáky či vyplňovat test za někoho jiného, bude potrestán známkou NEDOSTATEČNĚ z celého online testu. Vyzývám vás, buďte čestní a poctiví. Vy sami poté budete nést odpovědnost za své jednání.
za čtvrtek 2. dubna a pátek 3. dubna
práce s prezentací, hledání na internetu (náhrada za čtvrtek 2. dubna)
- Podívejte se do prezentace 8. Pedogeografie a biografie (kvinta) na slidy č. 5 až 9 a zopakujte si, co víte o půdách z kvarty (na tyto vědomosti budeme navazovat).
- Důležité bude, abyste uměli vysvětlit (ideálně svými slovy) a zaznamenali si do sešitu:
- Co je to půda, z čeho skládá, jak vzniká, jaké faktory její vznik ovlivňují?
- V čem se liší náhled na studium půdy u pedologie a pedogeografie? Vhodné využít internet.
- Co jsou to půdotvorné procesy? Shrňte si podstatu čtyř půdotvorných procesů – humifikace, zvětrávaní, podzolizace, oglejení. U každého procesu si doplňte příklad jednoho půdního typu, který daným procesem vzniká.
8. Dělení půd a ohrožení půd
práce s prezentací, hledání na internetu a práce s videem (náhrada za pátek 3. dubna)
- Připomeňte si základní dělení půd – půdní druhy a půdní typy (slidy č. 10 až 16 – již jste viděli v kvartě).
- Poznamenejte si do sešitu: Z jakého hlediska se dělí půdní druhy a z jakého hlediska půdní typy? Na jaké konkrétní druhy a typy se dělí?
- Na slidu č. 19 jsou uvedeny různé způsoby degradace půd (celkem 7). Vaším úkolem bude vysvětlit jejich význam (u některých je uveden i pomocný obrázek).
- Podívejte se na krátké video o půdní erozi a suchu na tomto odkazu a odpovězte na následující otázky:
- Proč máme v Česku v dnešní době krajinu více náchylnou k erozi a vysychání, než tomu bylo dříve?
- Jaká opatření byste pro naší krajinu navrhli, aby se současný stav zlepšil? (Tzn. aby se snížila půdní eroze a zamezilo se půdnímu suchu)
čtvrtek 9. dubna a pátek 10. dubna → velikonoční volno, žádné zadání nebude
za čtvrtek 16. dubna a pátek 17. dubna
- Zopakujte si, co je to geografická zonálnost a azonálnost (probírali jsme již v rámci geologie a geomorfologie). Do sešitu si poznamenejte: Co je typické pro zonální a co pro azonální půdy? Uveďte příklady alespoň tří zonálních a alespoň tří azonálních půdních typů.
- Na slidu č. 24 máte uvedené faktory ovlivňující rozmístění půd světa. Vaším úkolem bude je roztřídit podle toho, které z nich mají vliv na utváření zonálních a které na utváření azonálních půd. Poznamenejte si do sešitu.
- Zonální půdy: Na slidu č. 25 máte na levé straně uvedena klimatická a vegetační pásma a na pravé straně skupiny půd (půdní typy). Vaším úkolem bude vždy spojit správné pásmo s příslušným půdním typem. Poznamenejte si do sešitu.
- Za závěr odpovězte na otázku: Jak je možné, že se mapa výskytu půdních typů tak moc podobá mapě podnebných pásů? (viz slidy č. 29 a 30)
- Stručně si shrňte, co je to biosféra, biogeografie a co vše je součástí biosféry.
- S pomocí internetu či prezentace vysvětlete následující pojmy: biodiverzita, geodiverzita, biocenóza, geobiocenóza.
- Podívejte se na toto video a odpovězte na následující otázky. (pozn. K videu si můžete přidat anglické titulky či překlad, to je na vás.)
- Z jakých prvků se skládá biodiverzita?
- Proč jsou některé ekosystémy náchylnější ke změně než jiné?
- Jaké je hlavní poselství tohoto videa?
- Jaké faktory ovlivňují prostorové rozložení biodiverzity na Zemi? Pracujte s mapou světa na slidu č. 39. Zvolte si dvě libovolná místa na Zemi, kde je výrazně rozdílná biodiverzita, a s pomocí vámi formulovaných faktorů je mezi sebou porovnejte.
za čtvrtek 23. dubna a pátek 24. dubna
1. VIDEOKONFERENCE – úterý 21. dubna od 10:30 do 12:00 na platformě Google Meet
- V úterý 21. dubna od 10:30 do 12:00 proběhne výuka formou videokonference. V tento čas pošlu hromadný email s odkazem, na který kliknete a následně se můžete připojit (lze se připojit i přes mobilní telefon, ale pravděpodobně neuvidíte sdílenou prezentaci). Na stránce si následně dle vašeho uvážení můžete zapnout kameru či mikrofon, nebo jen poslouchat a dotazy psát do chatu, který na daném odkazu poběží souběžně s videohovorem.
- Na této hodině budou probírána témata 11. a 12. (viz níže), uvidíme, jak to stihneme.
- Během videokonference si dělejte zápisky. Doporučuji si psát jen to, co řeknu navíc mimo podkladovou prezentaci.
- Kdo se konference nebude moci zúčastnit, tak si doplní informace k biomům na základě vlastního dohledání, či z prezentace dle popisu jednotlivých témat.
11. a 12. Biomy světa I – úvod k biomům, tropické deštné lesy, savany
výuka formou online videokonference 21. dubna (náhrada za čtvrtek 23. a pátek 24. dubna)
- definice biomu; internetová mapová aplikace; strukturace informací k jednotlivý biomům
- tropické deštné lesy – obecná charakteristika, prostorové vymezení, klima, půdy, flora, fauna, ohrožení.
- savany – obecná charakteristika, prostorové vymezení, klima, půdy, flora, fauna.
za čtvrtek 30. dubna (pátek 1. května Svátek práce – výuka se nekoná) a za čtvrtek 7. května (pátek 8. května Den vítězství – výuka se nekoná)
2. VIDEOKONFERENCE – čtvrtek 30. dubna od 13:00 do 14:30 na platformě Google Meet
- Ve čtvrtek 30. dubna od 13:00 do 14:30 proběhne výuka opět formou videokonference.
- Podmínky zůstávají stejné na jako na první videokonferenci a budou zde probírána témata 13. a 14.
13. a 14. Biomy světa II – pouště a polopouště, středomořská vegetace, stepi mírného pásu
výuka formou online videokonference 30. dubna (náhrada za čtvrtek 30. dubna a čtvrtek 7. května)
- pouště a polopouště – obecná charakteristika, prostorové vymezení, klima, půdy, flora, fauna
- středomořská vegetace – obecná charakteristika, prostorové vymezení, klima, půdy, flora, fauna
- stepi mírného pásu – obecná charakteristika, prostorové vymezení, klima, půdy, flora, fauna
za čtvrtek 14. května a za pátek 15. května
3. VIDEOKONFERENCE – čtvrtek 14. května od 13:00 do 14:30 na platformě Google Meet
- Ve čtvrtek 14. května od 13:00 do 14:30 proběhne výuka opět formou videokonference.
- Podmínky zůstávají stejné na jako na předchozích videokonferencích a budou zde probírána témata 15. a 16.
15. a 16. Biomy světa III – lesy mírného pásu, tajga, tundra
výuka formou online videokonference 14. května (náhrada za čtvrtek 14. května a pátek 15. května)
- lesy mírného pásu – obecná charakteristika, prostorové vymezení, klima, půdy, flora, fauna
- tajga – obecná charakteristika, prostorové vymezení, klima, půdy, flora, fauna
- tundra – obecná charakteristika, prostorové vymezení, klima, půdy, flora, fauna
za čtvrtek 21. května a za pátek 22. května
(náhrada za čtvrtek 21. května)
- Podívejte se na film, který je dostupný na tomto odkazu .
- V bodech si stručně shrňte zásadní rozdíly mezi dvěma hlavními biomy, které se na Sibiři vyskytují.
- Odpovězte na otázku: Má sibiřská tajga a tundra nějaká zvláštní specifika oproti jiným oblastem jejich výskytu?
18. ONLINE TEST z pedogeografie a biogeografie (celé téma Základy pedogeografie a biogeografie)
(náhrada za pátek 22. května)
- Připravte si své poznámky, atlasy a domácí úkoly na vyplnění online testu v prostředí google formulářů.
- Test se bude konat v pátek 22. května od 11:00 hod a bude otevřen po dobu 60 minut. Test musíte odeslat do 12:00, později již nebudou přijímány odpovědi. Test můžete vyplnit pouze jednou. Do testu uvedete vaši emailovou adresu, vyplníte ho a po čase vám na email přijde výsledek. Podrobnější informace budou uvedeny na úvodní stránce testu.
- Odkaz na online test bude zveřejněn na této stránce pod příspěvkem a tlačítkem MATERIÁLY KE STAŽENÍ. Kliknete na modré tlačítko a přesměruje vás to rovnou do testu. Pozn.: Tlačítko bude aktivováno v 11:00 22. května.
PS: Pokud bude chtít někdo jakýmkoli způsobem podvádět, například kopírovat odpovědi pro spolužáky či vyplňovat test za někoho jiného, bude potrestán známkou NEDOSTATEČNĚ z celého online testu. Vyzývám vás, buďte čestní a poctiví. Vy sami poté budete nést odpovědnost za své jednání.
za čtvrtek 28. května a za pátek 29. května
4. VIDEOKONFERENCE – čtvrtek 28. května od 10:30 do 12:00 na platformě Google Meet
- Ve čtvrtek 28. května od 10:30 do 12:00 proběhne výuka opět formou videokonference.
- Podmínky zůstávají stejné na jako na předchozích videokonferencích a budou zde probírána témata 19. a 20. (viz níže).
(náhrada za čtvrtek 28. května)
- Online testem z Pedogeografie a biogeografie jsme ukončili tematický blok, který se týkal fyzické geografie. Společně si projdeme, co jste se v rámci fyzické geografie naučili a jak se změnil váš pohled na přírodu (složky FG sféry).
20. Úvod do obecné sociální geografie I
(náhrada za pátek 29. května)
- Dalším velkým tématem, které nás čeká po fyzické geografii je geografie sociální. Představíme si obecně co je to sociální geografie, čím se zabývá a také čím se budeme na našich společných hodinách zabývat my.
za čtvrtek 4. června a za pátek 5. června
5. VIDEOKONFERENCE – středa 3. června od 10:30 do 12:00 na platformě Google Meet
- Ve středu 3. června od 10:30 do 12:00 proběhne výuka opět formou videokonference.
- Podmínky zůstávají stejné na jako na předchozích videokonferencích až na to, že se budete připojovat sami kliknutím na odkaz, který je pod názvem vašeho kurzu na Google Classroom. Připojte se nejpozději v 10:30.
- Na této hodině budou probírána témata 21. a 22. (viz níže).
(náhrada za čtvrtek 4. června)
- Představení modelových otázek v rámci sociálně-geografické pohledu na městskou krajinu. Co v prostoru zkoumá sociální geograf?
- Shrnutí obecného zaměření sociální geografie.
22. Geografie obyvatelstva
(náhrada za pátek 5. června)
- představení prvního tématu – Geografie obyvatelstva, sídelní geografie
- Světová populace a základy demografie
- Demografické ukazetele a zdroje dat
za čtvrtek 11. června a za pátek 12. června
V tomto týdnu již probíhá výuka zeměpisu prezenční formou ve škole. Ti, kteří se do školy nedostaví, si látku doplní individuálně sami z prezentace či od spolužáků (viz témata č. 23 a 24 níže). V pátek 19. června, bude poslední den výuky. V tento den by ti, kteří se do školy nedostaví, měli mít již vypracované shrnutí k tématu Demografická revoluce. Ti, kteří se do školy dostaví, tak s těmi téma proberu normálně ve škole.
23. Zpětná vazba k výuce během uzavření školy
(náhrada za čtvrtek 11. června a za pátek 12. června)
- zpětná vazba k distanční výuce – co se povedlo, co nikoli, co jste se touto formou výuky naučili
- typy věkových pyramid – shrnutí
za čtvrtek 18. června a za pátek 19. června
(náhrada za čtvrtek 18. června a za pátek 19. června)
- vývoj světové populace – osidlování planety člověkem
- demografická revoluce (demografický přechod) – interpretace grafu, podrobný rozbor jednotlivých fází demografické revoluce
- zdůvodnění vývoje porodnosti a úmrtnosti, příklady států
- porovnání demografického přechodu u vyspělých a rozvojových států